Termosprojekti – lämpöoppi


image.jpeg

Olen aiempina vuosina käyttänyt termosastian tekemiseen kaksoistunnin, mutta nyt laajensin työtä projektioppimisen hengessä kuuteen tuntiin.

Oppilaat tutustuivat lämmön siirtymisen eri tapoihin (virtaaminen, säteileminen ja johtuminen).

Tehtävänä oli suunnitella termosastia, joka pitää mahdollisimman hyvin lämpimänä 2 dl kuumaa vettä. Oppilaat suunnittelivat ja toteuttivat astian kahdella ensimmäisellä kaksoistunnilla ja kolmannella kerralla testasimme astioiden toimivuuden.

Testiosiossa ryhmät seurasivat lämpötilan kehitystä minuutti kerrallaan omaan paperiinsa ja kirjasivat yhteiseen Excel-taulukkoon luokan valkokankaalle tulokset viiden minuutin välein.

nayttokuva_termari.png

Ohjeistus, moniste ja Excel-taulukon pohja löytyvät koulun sivuilta pedanetistä.

Olen käyttänyt työn arviointiin seuraavaa pohjaa: termosprojektin-arviointi