OPS 2016 ja arviointi

Olen kuluneen vuoden aikana ollut mukana suunnittelemassa uuden opetussuunnitelman mukaista arviointia Jyväskylässä. Kunnissa eri puolilla Suomea on kuulemani mukaan tehty paljon työtä arvioinnin parissa, sillä siihen on jätetty ops-tekstissä varsin avoimet ohjeet.

Arviointi jakautuu uuden opetussuunnitelman mukaan arviointiin opintojen aikana ja päättöarviointiin. Opintojen aikaisesta arvioinnista pääosan tulee olla luonteeltaan formatiivista, eli oppimisprosessia näkyväksi tekevää ja oppimista edistävää. Tällaisen formatiivisen palautteen tulee auttaa oppilaita hahmottamaan ja ymmärtämään

  • mitä heidän on tarkoitus oppia
  • mitä he ovat jo oppineet
  • miten he voivat edistää omaa oppimistaan ja parantaa suoritustaan.

Nykytilanne lienee melko yleisesti se, että arvioinnin pääpaino on summatiivisessa arvioinnissa – todistuksen numeroissa ja rakseissa. Vaikka todistuksen numerot olisivat vertailukelpoisia (mitä ne tutkimusten mukaan eivät ole), ne eivät vastaa edellä mainittuihin kysymyksiin osaamisesta ja sen edistämisestä.

Vallitsevien käytäntöjen toisin ajatteleminen on ollut iso työ. Lähtökohtana meillä oli hyvän osaamisen kriteerien purkaminen siten, että myös muut kuin arvosana kahdeksan olisi määritelty ja samalla määritelmistä muodostuisi jokaiselle opsin tavoitteelle oppimisen polku. Arvosanojen purkamisessa sovelsimme Andersonin ja Krathwohlin taksonomiaa, joka on kehittynyt, kaksiulotteinen versio Bloomin taksonomiasta.

Taksonomian mukaan tavoitteet voidaan jakaa sekä tiedon että ajattelun tason mukaan. Ajattelun tasot ovat Bloomista tutut: muistaa, ymmärtää, soveltaa, analysoida, arvioida ja luoda. Tiedon tasoja on neljä: faktatieto, käsitetieto, menetelmätieto ja metakognitiivinen tieto. Nämä ovat hierarkkisia siten, että ylemmän taidon osaaminen vaatii alempien taitojen osaamista.

Tällä viikolla olemme saaneet ensimmäisen version fysiikan yläkoulun tavoitteista valmiiksi. Tämä tarkoittaa jokaisen tavoitteen purkamista taksonomian avulla, oppimispolun etsimistä puretuista kriteereistä ja niiden sovittamista sen jälkeen (päättö)arvosana-asteikkoon 5-10.

Kaksiulotteiset tavoitetaulukot ovat työn ensimmäinen askel. Seuraavana esimerkki tällaisesta taulukosta.

arviointitaulukkokuva FYT5
Fysiikan tavoite 5 purettuna Andersonin ja Krathwohlin taksonomian avulla. Oppimisen polku on merkitty sinisin nuolin.

Varsinaisessa arviointitaulukossa oppimisen polku on ”litistetty” yhteen tasoon käyttömahdollisuuksien lisäämiseksi. Näin saadaan yhtä aikaa näkyviin useampi tavoite. Samalla on valittu, minkä arvosanan osaamista kukin kriteeri vastaa.

litistetty taulukko
Taitotasotaulukon osa. Edellä esitetty tavoite 5 on ympyröity oranssilla.

 

Taidon portaiden avaaminen konkretian tasolle on ollut vaikeaa. Tavoitteet itsessään ovat edellisen opetussuunnitelman tavoitteita avoimempia. Ne ovat hienoja ja ainakin fykessä minun käsitykseni mukaan tutkimuksellisesti perusteltuja, mutta abstraktiudessaan raivostuttavia.

Andersonin ja Krathwohlin taksonomia puree parhaiten tavoitteisiin, jotka ovat muotoa ”verbi & substantiivi” eli esimerkiksi ”ymmärtää virtapiirin mallin”.  Monissa opetussuunnitelman kriteereissä substantiiviosuus jää tulkinnanvaraiseksi, esimerkiksi ”muodostaa kysymyksiä tarkasteltavasta ilmiöstä” tai ”oppilas osaa kuvata ja selittää ilmiöitä fysiikan keskeisten käsitteiden avulla. Olemme etsineet sisällöistä johtolankoja siihen, mitä konkreettista oppilaan tulisi joka tapauksessa oppia.

Olemme eri osaamisen tasoja määrittäessämme välttäneet suhteuttavaa arviointia eli kriteerin keventämistä sellaisilla sanoilla kuin ”yksinkertaisia”, ”joitakin”, tai ”yleisimpiä”. Ei siis näin: ”oppilas osaa kuvata ja selittää joitakin ilmiöitä”. Ensinnäkin ”joitakin” voi vaihdella koulusta, opettajasta ja oppilasaineksesta riippuen. Toiseksi oppilaalle ei ole motivoivaa tavoitella taitotasoa, joka on puutteellinen versio varsinaisesta taidosta, ei siis varsinainen taito lainkaan.

Toinen asia, jota olemme välttäneet, on oppilaan saaman tuen vaikutus arviointiin. Tuen pyytäminen ja saaminen ei voi vaikuttaa arvosanaan alentavasti. Ei siis näin: ”oppilas osaa tuetusti kuvata ja selittää ilmiöitä”. Osaamista pitää voida näyttää eri tavoin. Joku tarvitsee siihen enemmän tukea kuin toinen. Syynä on monesti jokin muu kuin oppiaineeseen liittyvä asia, kuten kielitaito tai toiminnanohjauksen haasteet.

Taitotasotaulukko on monen tekijän kompromissi, mutta se on se on numeroarvosanaa parempi väline välittämään oppilaalle informaatiota siitä

  • mitä heidän on tarkoitus oppia
  • mitä he ovat jo oppineet ja
  • miten he voivat edistää omaa oppimistaan ja parantaa suoritustaan.

Taulukko sopii myös itse- ja vertaisarvioinnin välineeksi numeroarvosanaa paremmin.

Vaikka taitotasotaulukkoa ei käyttäisi arviointiin, sen avulla voi pureutua uuden opetussuunnitelman tavoitteisiin. Uudet tavoitteet ja kriteerit ovat fysiikassa hyvin erilaisia kuin vanhat ja päättöarvosanan antaminen niiden perusteella tulee olemaan vähintäänkin mielenkiintoista. Kuvittelen, että tällaisen taulukon avulla pääsee helpommin sisälle uuteen ajatteluun, siitä huolimatta että olisi eri mieltä joistain yksityiskohdista.

Tästä voit ladata koko taulukon: Fysiikan kriteerit 2.0

Edit: Fysiikan taulukko on päivitetty 4.5. ja samalla lisätty Kemian kriteerit

Mainokset

10 kommenttia artikkeliin ”OPS 2016 ja arviointi

  1. Hei, mielenkiintoista.
    Painimme täällä pohjoisemmassakin suomessa täysin samojen teemojen ympärillä. Tiedätkö joko teidän kaupungissa matematiikan osalta on päädytty samanmoiseen taitotasotaulukkoon? Mikäli on ja se on vapaasti luettavissa ja hyödynnettävissä, olisi ilo peilata sitä meidän vielä täysin keskeneräiseen.

    Kiitos hienoista päivityksistäsi!

    Tykkää

    1. Jyväskylässä tulee taitotasotaulukko kaikkiin oppiaineisiin. Matematiikan taulukot ovat vielä viimeistä säätöä vailla.
      En ole ollut juurikaan matematiikan arviointia tekemässä, mutta saan varmasti luvan jakaa ne siinä vaiheessa kun ne valmistuvat.

      Liked by 1 henkilö

      1. Hei,
        vaikka työ on vielä kesken, onko tähänasti tehtyjä taulukoita mahdollista jo saada kurkittavaksi? Osaatko sanoa henkilöä kenen puoleen voisin kääntyä? 🙂 Kevät lähenee loppuaan ja jos jostakin voi hyödyntää materiaalia meidän alimitoitetun työntekijäresurssin avuksi niin yritän haalia kaiken mahdollisen.
        Kiitos ja anteeksi.
        Taulukoiden parista, helena.

        Tykkää

      2. Itse asiassa juuri katsellaan matematiikan taulukkoja. Voitko laittaa minulle sähköpostiosoitteesi niin voin laittaa sinulle epävirallisesti nykytilanteen. Ellet halua tähän laittaa, niin löydät mailiosoitteeni Kilpisen yhtenäiskoulun sivuilta.

        Tykkää

  2. Hei. Meillä ei täällä ole tehty äidinkielen ops-uudistukseen liittyen mitään. Ihan hirvittää. Saako taulukoita vapaasti käyttää? Julkaistaanko niitä? T. Epätoivoako…

    Tykkää

    1. Taulukoita saa vapaasti käyttää! Nytkin ollaan tehty älyttömän paljon päällekkäistä työtä eri puolilla Suomea.
      Kaikkien aineiden arviointitaulukot tulevat julkiseksi viimeistään syksyllä, kun ne otetaan käyttöön. Tarkasta ajankohdasta en valitettavasti uskalla luvata ainakaan vielä sen enempää.

      Tykkää

  3. Hei!

    Olen suurella mielenkiinnolla seurannut sivujasi ja nyt pitkin kevättä arvioinnin edistymistä Jyväskylässä. Helsingissä jokainen koulu tekee omansa,päällekkäistä työtä tehdään hirvittävät määrät.
    Osaatko yhtään sanoa ovatko taulukot valmiita koulujen taas alkaessa? Minua kiinnostaa todella myös tuo matematiikka. Voisitko lähettää minulle siitä, jonkun haamuverison.

    Tykkää

    1. Moikka!
      Päällekkäistä työtä tehdään ihan älyttömästi Suomen mittakaavassa! Ajattelen, että se työ ei mene kokonaan hukkaan. Arviointivälineitä voi kehittää keskitetysti, mutta arviointiajattelun muutos on sellainen asia, jota ei voi ulkoapäin tarjoilla.

      Taulukot ovat valmiita koulujen alkaessa, mutta mahdollisesti jo tällä viikolla. Laitan blogiin sitten linkin kun voin.
      Mutta laita minulle sähköpostiosoitteesi, niin lähetän matikan taulukon!

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s