Omatoimisen oppimisen vaikeus

Lähes päivittäin törmään siihen ongelmaan, että oppilaat eivät osaa opiskella, eivätkä koe oppivansa, ellei opiskelu ole hyvin opettajajohtoista. Luulen, että olemme peruskoulussa palvelleet oppilaita liian hyvin ja tarjoilleet tiedon liian hyvin pureskeltuna. Sivuvaikutuksena on tukahtunut löytämisen riemu ja itse keksimisen ilo.

Tästä huolimatta, ja juuri sen takia, haluan pakottaa kannustaa oppilaita tekemään ja oppimaan itse. Maltillisetkin kokeilut ovat tuntuneet samalta kuin uimaan opettaminen altaan syvään päähän heittämällä. Porukka on ajoittain aivan hädissään, kun jokin asia pitää selvittää ihan itse.

Uusin kokeiluni on blogin yläpalkin oppilastöihin lisäämäni kalorimetrityö. Sen tarkoituksena on ennemminkin kannustaa kokeilemaan, keksimään ja päättelemään, kuin testata kurssin sisältöjen eksaktia hallintaa. Erona moniin työohjeisiin on se, että yksityiskohtaisia ohjeita työn suorittamiseen ei ole. Pian selviää, herättääkö tämä kauhua vai riemua.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s