Kännykät hyötykäyttöön simppelillä sovelluksella

Kännykän käytön ja käyttökiellon käytännöt vaihtelevat paljon koulusta ja opettajasta riippuen. Aiemmissa työpaikoissani kännykkän käyttö opiskelussa on ollut varovaisesti kiellettyä sillä perusteella, että perusopetuksen tulee olla maksutonta, emmekä saa laittaa oppilaita eriarvoiseen asemaan. Toisen näkökulman asiaan antoi syksyn vesossa tulevaisuustutkija Ilkka Halava, joka piti älyttömänä sitä, ettemme hyödynnä oppilaiden resursseja sillä perusteella, että yhdellä tai kahdella ei puhelinta ole. Nykyisessä koulussani kännykän opetuskäyttöä pidetään hyväksyttävänä ja aion ottaa luvasta irti sen, minkä hyödylliseksi näen. Toki täytyy järjestää opetus niin, että jokainen pystyy siihen täysipainoisesti osallistumaan, välineistä riippumatta.

Näkymä oppilaan kännykässä
Näkymä oppilaan kännykässä

Socrative on ilmainen sovellus, jolla opettaja voi luoda oppilaille kyselyjä ja testejä ja oppilaat voivat osallistua ja vastata omalla kännykällään. Opettaja saa heti luokan vastaukset näkyviin valkokankaalle ja pystyy myös tallentamaan vastaukset exel-taulukkona. Opettajan tarvitsemat opetusvälineet ovat tietokone, nettiyhteys ja videotykki. Sama vastaamis- ja äänestysmahdollisuus saavutetaan älytaulujen äänestyskapuloilla, mutta sellaisiin varusteisiin ei Suomessa käsittääkseni ole varaa monellakaan koululla.

Socrative on helppokäyttöinen ja intuitiivinen sovellus ja minulta sen käyttö onnistui ilman ohjeiden lukemisesta, ihan vain kokeilemalla. Opettajan täytyy luoda itselleen tunnukset ja sen jälkeen pääsee suunnittelemaan kyselyitä. Oppilas puolestaan menee puhelimella tai tabletilla sovelluksen mobiilisivuille (m.socrative.com) ja kirjoittaa sivulle opettajan henkilökohtaisen huonenumeron (room number). Tämän jälkeen opettajan tekemät monivalintakysymykset näkyvät oppilaan puhelimessa ja ovat valittavissa oikeaa vastausta painamalla.

Screenshot 2014-09-28 10.13.41
Opettajanäkymä tietokoneen ruudulla

Olen itse tykännyt opettajatahtisesta (Teacher paced) kyselystä, jossa koko ryhmä etenee samalla tahdilla ja opettaja voi aina vastausten jälkeen näyttää prosenttipylväinä, miten vastaukset jakautuivat. Opettaja saa samalla arvokasta tietoa luokan osaamisesta: onko tämä asia jo opittu? Voidaanko siirtyä eteenpäin?

Kouluihin olisi periaatteessa mahdollista hankkia kännyköitä, joissa ei olisi puhelinliittymää, mutta jotka toimisivat langattoman verkon avulla. Näin voisi maltillisella rahallisella panostuksella hankkia lainavälineitä, joilla onnistuu pieni tiedonhaku ja esimerkiksi Socrativen käyttö. Mikäli kaikilla oppilailla olisi käytössä kännykkä, voisi Socrativen avulla pitää esimerkiksi testejä, joiden tulokset näkyvät automaattisesti arvosteltuina exel-taulukossa. Melko kätevää!

Mikäli tarvitset apua, niin ohjevideo kyselyn tekemisestä ja käyttämisestä löytyy tästä:

Jos luot jonkin Socrative-materiaalin, olisi hienoa jos kertoisit siitä kommenttilaatikossa ja jakaisit sen numeron! Vuorokauden tunnit eivät riitä, jos kaikki pitää tehdä alusta alkaen itse.

Jos haluat testata miten homma toimii, voit kokeilla pientä trigonometrian kertaustestiä, jota käytin ysien matikassa. Sen voi ladata (manage quizzes –> import quiz) numerolla SOC-3606698.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s