Kurssi ilman kokeita?!

Töiden jälkeisellä pyörälenkillä, kaikkein vauhdikkaimmassa alamäessä, kirkastui päässäni jo tovin muhinut idea: Seuraavan seiskaluokan fysiikankurssin pidän ilman kirjallista koetta.

DSC02896
Oppilaan tekemä käsitekartta

Syitä on monia ja ne saivat lisää vakuutta, kun seurasin tänään seiskoja, jotka kertasivat ensimmäiseen fysiikankokeeseensa. Useat pänttäsivät kaikenlaisia pikkuasioita, joita eivät välttämättä edes ymmärtäneet. Moni oli ahkerasti opetellut ulkoa kaikenlaisia määritelmiä, vaikka olin luvannut painottaa kokeessa osaamista ja ymmärtämistä.

Niin kuin opetussuunnitelmassakin todetaanarviointi ohjaa opiskelua. Kokeessa tavataan yleensä kysellä yksittäisiä tiedonpaloja, mahdollisimman kattavasti koko koealueesta. En näe, että tällainen järjestely kannustaisi hallitsemaan kokonaisuutta tai pakottaisi ymmärtämään sitä mitä lukee. Toki kokeen voi laatia hyvinkin monella tavalla, mutta näyttää siltä, että vaikka kuinka painottaisin asian ymmärtämisen tärkeyttä, saa lähestyvä koe oppilaan opiskelemaan asioita enemmän tai vähemmän ulkoa.

Älyttömän pänttäämisen autuaana vastapainona näin seiskaluokkalaisten käsitekarttoja, joiden rakentelun olin antanut kertaustunnin tehtäväksi. Osa oppilaista oli panostanut karttaan kovasti ja saanut koko koealueen kietaistua yhdelle A3:lle. Siinä oli konstruktivismia melko puhtaasti viljeltynä. Käsitekartan avulla pystyin mielestäni näkemään, että oppilas oli oppinut ja ymmärtänyt jotakin.

Alamäkeä lasketellessani päätin, että ensi kerralla teetän kokeen sijasta käsitekartan ja kerron, että jokainen saa esitellä minulle karttansa kahden kesken. Minulla on samalla mahdollisuus kysyä kartasta kysymyksiä ja tarkistaa, että se on tosiaan oppilaan oma tuotos. Tämän lisäksi ajattelin antaa pienen käytännön tehtävän valo-opin sarjalla tyyliin ”näytä näillä välineillä, kokoaako vai hajoittaako kupera linssi valoa”. Olen suunnitellut työskentelytaitojen arviointia jo pitkään, mutta se on toistaiseksi aina jäänyt tekemättä.

Oman järkeni mukaan tällaisen arvostelun on pakko ohjata oppilaiden oppimista lähemmäs kokonaisuuden hallintaa ja ymmärtämistä. Sen, onko asia todella näin, näen kevätlukukaudella, kun seuraava seiskan fysiikankurssi alkaa ja päättyy.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s